Stručný popis předmětu:
Předmětem veřejné zakázky je vypracování studie proveditelnosti stavební akce ,,Obchvat města Hořice“, která bude vypracována na základě Územní studie Hořice – Studie uspořádání dopravní infrastruktury v subregionu města Hořice v návaznosti na přípravu trasy dálnice D35, zpracované společností Valbek, spol. s r.o., IČO: 482 66 230, se sídlem Vaňurova 505/17, 460 07 Liberec III v 01/2017.
Nejzávažnějším dopravním problémem města Hořice je průjezdní úsek silnice II/300 zastavěným územím města, a to přímo historickým jádrem. S ohledem na značně omezené šířkové parametry historických ulic v jádru města je průjezdní úsek silnice II/300 historickým jádrem veden ve směru na sever ulicí Sladkovského po okraji historického jádra a ve směru na jih náměstím Jiřího z Poděbrad, tedy přímo srdcem města.
Řešením je úplné přeložení průjezdního úseku silnice II/300 mimo zastavěné území města Hořice, tedy obchvat města Hořice. S ohledem na topografii území města Hořice, s ohledem na sídelní a urbanistickou strukturu města a vedení stávajícího průjezdního úseku silnice II/300 ve směru od jihozápadu na severovýchod (s pokračováním dále na severovýchod směr Miletín) je zřejmé, že jedinou možností vedení přeložky silnice II/300 obchvatem je na severní straně města. Celá jižní a jihovýchodní část města je intenzivně urbanizovaná s množstvím rozptýlených drobných sídel ve volné krajině. V průběhu pořizování nového územního plánu byly firmou Valbek, spol. s.r.o. (2017) prověřeny možnosti optimalizace dopravní infrastruktury po zprovoznění D35 v souvislosti s jejím napojením na vnitřní dopravní systém města. Navrženy byly dvě varianty trasování přeložky silnice II/300 – západní a severozápadní obchvat města. Řešení obou variant vycházelo a následně upravovalo řešení obchvatu města Hořice, které bylo obsaženo již v územním plánu sídelního útvaru (ÚPSÚ) Hořice (1995). Studie doporučila návrh řešení územního plánu. Na základě výběru Zastupitelstvo Města Hořice dne 20.02.2017 vybralo variantu a schválilo pokyny pro vypracování nového návrhu územního plánu Hořice. Západní obchvat Hořic jako veřejně prospěšná stavby (VD04) v územním plánu Města Hořice zpřesňuje veřejně prospěšnou stavbu – dopravní v platných Zásadách územního rozvoje Královéhradeckého kraje (schválené roku 2011), kde je předmětná trasa obchvatu Hořic vymezena jako záměr nadmístního významu DS29 – silnice II/300 v prostoru Hořic.
Záměr západního obchvatu Hořic, řeší přeložku silnice II/300 mezi stávající silnicí I/35 a silnicí II/501 (ulice Čsl. armády). Samotný obchvat Hořic neřeší úplnou přeložku silnice II/300. Obchvat je nutně spojen s řešením spojnice II/300 a II/501 v severní části nad městem. V případě existence pouze tohoto obchvatu Hořic by tranzitní doprava po silnici II/300 musela v úseku mezi silnicí II/300 a II/501 stále projíždět centrem města Hořice, jako doposud, nebo by musela využívat kapacitně a technicky zcela nevyhovující silnici III/3003 propojující silnice II/300 a II/501 severně od Hořic, v prostoru místní části Dachovy. Navržená spojnice navazující na západní obchvat byla navržena za předpokladu zachování řešení na území města Hořice. V rámci studie proveditelnosti je vhodné prověřit i možnosti jiného (variantního) řešení trasování pro rozdělení toku především tranzitní dopravy přijíždějící po západním obchvatu ve směrech Hořice – Miletín (II/300) a Hořice – Lázně Bělohrad (II/501). Propojení označením VD05 umožňuje oddělení části dopravy ve směru na Miletín. Trasa prochází lesním porostem na severní straně hřebene Hořického chlumu. Její napojení na stávající komunikaci II/300 je prakticky totožné jako napojení silnice III/3003 – tzv. Dachovské spojky.
Studie prověří a případně navrhne i jiné možnosti řešení trasování spojnice umožňující rozdělení toku dopravy ve směrech na Lázně Bělohrad (II/501) a Miletín (II/300) bez ohledu na jejich katastrální umístění.
Studie proveditelnosti bude vycházet z Územní studie Hořice – Studie uspořádání dopravní infrastruktury v subregionu města Hořice v návaznosti na přípravu trasy dálnice D35, zpracované společností Valbek, spol. s r.o., IČO: 482 66 230, se sídlem Vaňurova 505/17, 460 07 Liberec III v 01/2017. Tato studie definovala „optimální“ variantu vedení, jež je zapracována do Územního plánu Hořice, která nabyla účinnosti dne 28.3.2022 (označeno jako VD 04 – západní obchvat a VD 05 – spojnice II/300 a II/501).
Nabídky, resp. žádosti o účast podávat na:
ÚDRŽBA SILNIC Královéhradeckého kraje a.s., Kutnohorská 59, 500 04 Hradec Králové